Chapter

Cornering the Market: State Strategies

for Controlling China's Commercial
Media

Ashley Esarey

INTRODUCTION*

Beginning in the 1980s, the Chinese Communist Party (CCP)
launched sweeping reforms of the media industry, which led
to rapid proliferation of print and television news media and
diversification of media content. The resulting transformation
of the news media industry made local media content more diffi-
cult to be controlled and reduced the number of people reached

* The interview data used in this article were collected during more than
15 months of fieldwork in Beijing, Shanghai, Guangzhou, and Changsha from
2001 to 2005. Due to the sensitivity of the subject matter, interviewees were
promised anonymity.



2 Ashley Esarey

by propaganda produced by more easily controlled central
media.!

In the 1980s, the CCP retained control of the burgeoning news
media by reducing the absolute number of media organizations
through media re-registration campaigns and through closure of
media that produced politically controversial material. Due to the
CCP’s post-Tiananmen legitimacy crisis, the CCP adjusted its media
management policy in the 1990s, utilizing corporate strategies
employed by media conglomerates in the West.

Media reformers in China believed that private ownership deter-
mined the nature of news content in the West. Therefore, state own-
ership of commercial media in the PRC could create financially
successful media without sacrificing regime control over news con-
tent.? Media reforms since the 1990s have given rise to a lucrative
media industry, subject to central control over news content and
capable of producing carefully crafted state propaganda that reaches
more Chinese than ever before.

This chapter considers the effect of commercialization on news
coverage by television stations and daily newspapers, the media avail-
able to the largest number of Chinese. It explains how decentralization
of state ownership of the media and commercialization in the 1980s
led to challenges to the state control of television and print media con-
tent. Then, it describes the regime’s efforts to retain control of the
media industry by eliminating the media operating outside the law, the
media perceived as posing a political threat, due to support for the
1989 pro-democracy demonstrations, and the media deemed too weak

I The term “local” refers to the provincial level and below. Propaganda was opera-
tionalized as a report that contains only one perspective, with the state’s opinion on
the news clearly stated. For example, the report indicates the state’s positive or
negative evaluation of the news or the state’s preference for a certain outcome. In
propaganda, the state is interpreting the news for the citizens in an attempt to influ-
ence public opinion, a phenomenon very different from news content that presents
an array of diverse and potentially oppositional viewpoints, which citizens are
expected to consider and utilize in forming their own opinions.

2 The term “state” throughout this study refers to government institutions, including
the communist party and its various branches. For more on this view of the Chinese
state, see Marc Blecher, China Against the Tides: Restructuring through Revolution,
Radicalism and Reform (London: Pinter Press, 1997), 117, 139-140.



Cornering the Market 3

to resist central-led reforms. While similar tactics have been employed
to reduce the absolute number of the media in recent years, the
regime policy toward media management has shifted to provide media
(and journalists) with financial incentives to comply with CCP require-
ments for censorship and the dissemination of propaganda.

The final section of the chapter tests the extent to which com-
mercial media were controlled by the state during the Severe Acute
Respiratory Syndrome (SARS) crisis in 2003. The SARS case demon-
strates that the news media were largely compliant with state cen-
sorship and that commercialization of the media has done little to
diminish party control of news content.> Rather than presenting a
serious challenge to state control, the establishment of market incen-
tives in the media industry has strengthened incentives for the
media to propagate the party line.

LOCALIZING MEDIA MANAGEMENT
POWERS IN THE 1980s

Decentralization

Encouragement for lower levels of the state apparatus to start their
own news organizations can be traced to the air of openness and
political reform following the Third Plenum of the Communist Party’s
11th Central Committee in December 1978 when reformists led by
Deng Xiaoping attempted to improve the economy and bolster party
legitimacy battered by the effects of the Cultural Revolution.* The spirit
of reform carried over into the “National News Work Meeting” held by
the Central Propaganda Department on March 8, 1979. In his address,
the then director of the Central Propaganda Department, Hu Yaobang,
advocated lifting restrictions on intellectual inquiry and encouraged

3 Noteworthy exceptions, such as Southern Weekend [Nanfang zhoumo), 21st
Century World Herald |21 shiji huangiu baodao], the CCTV investigative program
News Probe [Xinwen diaocha), and Caijing Magazine |Caijing zazhi], did produce
reports that directly or indirectly criticized state handling of the epidemic. The SARS
case discussed in these media and subsequent disciplinary actions imposed by the
state are examined below.

4 Richard Baum, Burying Mao: Chinese Politics in the Age of Deng Xiaoping
(Princeton University Press, 1994), chaps. 3—4.



4 Ashley Esarey

the media to be more proactive and original, while strengthening the
centralization of the party leadership and unity in party ranks.> Party
committees of provinces, autonomous regions, self-administered cities,
cities, planned cities (jibua danlie shi), districts (zhout), counties, and
county-level cities were urged to start newspapers to increase the flow
of information for economic development and to rebuild the power of
the propaganda system.® Beginning in 1980, the establishment of new
“party papers” sparked the meteoric rise in the number of media out-
lets that led to a fivefold increase in the number of newspapers by
1985, and an eightfold increase in the number of newspapers by the
end of the decade. From the perspective of the party committees,
founding newspapers offered an excellent chance to promote the
careers and policy priorities of local party leaders as well as to dissem-
inate central party propaganda. With the legalization of the sale of
advertisements in 1979, party papers and those founded by other state
organizations could become profit-making ventures. After 1983, they
were allowed to retain residual profits.”

A number of television stations experienced rapid growth after
1983 when the CCP Central Committee announced the goal of “four
levels” of television and radio stations, that is, nationwide program-
ming by central, provincial, municipal and county-level stations.

> Fang Hanqi et al., ed., Zhongguo xinwen shiye tongshi, vol. 3, 434-435, 505-506.
¢ Kenneth Lieberthal, citing A. Doak Barnett, defines a “system” or xifong in the
Chinese government as a grouping of “bureaucracies that together deal with the
broad task the top political leaders want performed.” Governing China: From
Revolution Through Reform (New York: W.W. Norton, 1995), 194. The media is part
of the powerful propaganda and education system, which also governs health
issues, and is responsible for shaping the “values and perspective of the entire pop-
ulation.” (Ibid., 197.) A variety of institutions interact in this system to generate
media policy and monitor media content. Of particular importance to the news
media are the CCP’s Central Propaganda Department and its local bureaus, the
Thought Work Small Group [Sixiang gongzuo xiaozu], headed by President and
CCP Chairman Hu Jintao, and two state administrative bodies: the General
Administration of Press and Publication and the State Administration of Radio, Film
and Television (SARFT), and their subordinate branches.

7 Cao Peng, Zhongguo baoye jituan fazhan yanjiu [China Newspaper Group
Development Research] (Beijing: Xinhua chubanshe, 1999), 198, 200.



Cornering the Market 5

The new television stations were placed under the “dual responsibil-
ity system” that gave management responsibilities to local govern-
ments as well as to the Ministry of Radio, Film and Television
(MRFT). Local government was given primary authority over day-to-
day operations.® Television stations could produce their own news
reports in addition to carrying mandatory broadcasts of CCTV1, the
national television station founded in 1978. With rising affluence,
many Chinese were able to afford to purchase television sets by the
late 1980s. The age of China “turned on” to television commenced.’

Decentralization of ownership and managing rights over news-
papers and television to lower levels of the state hierarchy, and the
resulting growth in the number of media organizations, rapidly cre-
ated problems for party monitoring of media content. In the early
1980s, Deng Xiaoping among others criticized the participation of
party cadres in the printing of illegal publications with content con-
taining mistaken ideology that undermined stability.'” Party leaders
bemoaned the inadequate training of top editors but also of copy
editors and journalists due to the closure of schools and universities
during the Cultural Revolution and the sharp rise in demand for
media personnel.

Monitoring the television industry caused more headaches for
the leaders of national state institutions. In 1983, China had 52 tele-
vision stations, a number that by 1990 climbed to 509. The vast major-
ity of the new stations were at the municipal and county level.!!

8 Zhongguo guangbo dianshi nianjian [China Radio and Television Annual), 1987,
38.

? For one of the earlier English-language studies of the evolving role of television in
the Chinese society, see James Lull, China Turned On: Television, Reform and
Resistance (New York: Routledge, 1991).

10 Deng Xiaoping, “Dang de baokan yao chengwei guo anding tuanjie de sixiang-
shang de zhongxin” [Party Papers Must Become the Ideological Center of National
Stability and Unity], transcript of speech on January 16, 1980. See a brief discussion
of these views and the related political struggles at the time in Baum, Burying Mao,
especially p. 89.

I The 1983 statistic is from Fang Hangqi, Zhongguo xinwen shiye tongshi, vol. 3,
570; the 1990 statistic is from China News Annual, 1991, appendix 3.2.



6 Ashley Esarey

Staffed by inexperienced personnel and virtually unmonitored by
the Central Propaganda Department, municipal and county stations
broadcast a diverse and chaotic combination of programs related to
local and national news, agricultural affairs, travel, arts and leisure,
business, and a great deal of unauthorized content from overseas.
The high viewership of city and county television posed a challenge
to the viewers of CCTV and provincial stations, clear evidence that the
appeal of the party’s main outlets for propaganda was weakening. 2

After a 1986 meeting attended by the leadership of the MRFT
and the directors of the MRFT bureaus nationwide, the ministry
admitted that its directives concerning the party’s propaganda prior-
ities for municipal and county television stations had been insuffi-
cient and issued a resolution for change. The resolution called for
administrators to prevent stations without adequate standards from
broadcasting. It also appealed for greater assistance from party com-
mittees to correct the “professional guiding thought” (yewu zbidao
sixiang) of existing stations to improve management and program-
ming quality. The document was a stern reminder that the foremost
duty of these stations was to broadcast the programming of the
national television channel CCTV1 without any interruption, even of
CCTV advertisements, despite the fact that the local stations got no
share of advertising revenue. !

The Rise, Decline, and Proliferation of Media

Significant outcomes of decentralization policies in the early 1980s
included an explosion in the number of news media outlets, an
increase in the value of media advertising revenues, a heightened
competition for advertising revenue, and the expansion of media

12 Fang Hanqji, Zhongguo xinwen shiye tongshi, vol. 3, 570.

13 See Zhongguo guangbo dianshi nianjian, discussing the contents of the
“National Village Radio and Television Bureau Directors Meeting,” p. 35.
Complaints by local television interests about the CCTV monopoly on the national
television advertising market have intensified over time. Local broadcast media
groups see the inability to alter the CCTV programming and insert local advertise-
ments as the loss of a valuable opportunity to earn revenue.



Cornering the Market 7

freedom to report the news as opposed to party propaganda.
Central government-sponsored policies empowered lower levels of
the party-state to license news media organizations, encouraged the
news media to “walk on their own two feet” by selling advertise-
ments, and slashed state subsidies.'* The resulting competition, a
function of media commercialization and proliferation, forced media
organizations to distinguish themselves from their competitors. This
heightened competition prompted a rise in investigative reporting,
exposés of environmental degradation, open confrontations
between media and government regulatory institutions, and sensa-
tional coverage of official malfeasance.’

Media most defiant were at the provincial level and below,
although higher placement in China’s bureaucratic hierarchy at
times afforded greater journalistic freedom.'® The decentralized sys-
tem of territorial state “ownership” of the Chinese media had the

4 Daniel C. Lynch, After the Propaganda State: Media, Politics and “Thought Work”
in Reformed China (Stanford, CA.: Stanford University Press, 1999), 31.

15> Examples of sensational reporting of politically sensitive topics abound. A few
prominent examples are Caijing Magazine’s coverage of the SARS outbreak in April
2003, Southern Metropolitan Daily reports on the prison murder of Sun Zhigang in
September 2003, and the newspaper Football’s [Zuqgiubao) bitter criticism of the
Chinese Football Association’s defense of government enterprises involvement in
the Chinese Football League. See Southern Weekend, January 15, 2004, 3.

16 Tee Chin-chuan, “Chinese Communication: Prisms, Trajectories and Modes of
Understanding,” Power, Money, and Media: Communication Patterns and
Bureaucratic Control in Cultural China (DeKalb, IL: Northwestern University Press,
2000), 13; Zhao Yuezhi, Media, Market and Democracy in China: Between the Party
Line and the Bottom Line (Champagne, IL: University of Illinois Press, 1998); and
Lynch, After the Propaganda State. All these sources provide accounts of the free-
dom of “local” media, or media defined here as corresponding to the province, city,
and county levels. Lee Chin-chuan argues (p. 13) that the CCP views press conglomer-
ation as a “panacea for resolving many difficult problems” concerning “small papers”
that have defied state orders. Central-level news organizations such as News Probe
[Xinwen diaocha) at CCTV 1, Focus [Jiaodian fangtan), or Renminwang are often
afforded considerable freedom in reporting on local news, largely because local
governments have no administrative means to pressure these organizations to cen-
sor reports through the nomenklatura system, which can only be done at higher
bureaucratic levels, i.e., by the Central Propaganda Department.



8 Ashley Esarey

effect of rooting control over media content to the place of registra-
tion, which made cross-regional attempts to “correct” or suppress
unflattering news coverage more difficult. The news media of differ-
ent cities or provinces found lucrative news material by joyfully
sniping at the travails of other areas, so long as doing so increased
circulation, viewership, and advertisement revenue. By the mid-
1980s, the number of news media rose to an extent that compro-
mised the party’s ability to monitor and dictate media content.

The first major step taken by the central leadership to reduce the
growth of media and control the concomitant institutional pluralism
was a national re-registration drive conducted jointly by the Central
Propaganda Department and the State Press and Publication
Administration (SPPA) in 1987.1 Re-registration was intended as a
vehicle for analyzing the status and conduct of all media organiza-
tions prior to approving continued operations. The issuing of
Central Document No. 4 allowed the government to “suppress fur-
ther publication of those newspapers and periodicals that have com-
mitted political mistakes or which contain material not on a high
level.”'® According to government statistics, the 1987 re-registration
drive to eliminate or consolidate illegally operating print media cut
back the number of daily newspapers from 1,776 at the beginning
of the year to 1,482 by early 1988, a 15 percent decrease.’ These

7 The term “institutional pluralism” describes the diversity of opinion within the
state structure in Soviet-style regimes. For a classic discussion of institutional plural-
ism in communist party regimes, see the contribution of Archie Brown, “Pluralism,
Power and the Soviet Political System: A Comparative Perspective,” in Pluralism in
the Soviet Union: Essays in Honor of H. Gordon Skilling, ed. Susan Gross Solomon
(New York: St. Martin’s Press, 1983), 61-107.

18 Richard Baum, Burying Mao, 210, citing domestic Chinese sources and a BBC
survey of World Broadcasts, Far East Report. This point is corroborated in the “1987
National Newspaper Rectification Report,” Zhongguo xinwen nianjian [China News
Annual), 1988, 30.

19 Zhongguo xinwen nianjian, 1990, 3 and Zbongguo xinwen nianjian, 1988, 30.
Subsequent data collected in 1999 showed that the decrease in the number of news-
papers as a result of the crackdown was much less than originally believed. The 2000
edition of the same yearbook showed that the number of newspapers in 1987 was
1,611, which is the number used in Fig. 4.1. Zhongguo xinwen nianjian, 2000, 567.



Cornering the Market 9

government statistics stating full and complete implementation of
the re-registration campaign are probably exaggerated. Moreover,
the number of newspapers increased again in 1989, driven upward
by yearly increases in national advertising revenue of more than 20
percent as well as by the profits made by government and party
agencies that managed print media through subscription revenues.
(See Figs. 1-6; for information on data sources see Tables 1 and 2.)%°

2500
2000
1500
1000

500

O N & © 0 O N & «— M IO N~ O N ¥ © 0 O N F © 0 © o

N v W W W © © © M NN O W © © 0 O O O & O O O

D OO0 000000 0 0 0 00 0 O O O

TR T e T o =R T === VI Y]
Year

Fig. 1: Newspapers in China

10000
8000
6000
4000
2000

0

W‘)‘b@@é\(@(\’b(\b(\oﬁ@%‘)@\b\‘\
FFFFFF ST S

Fig. 2: Magazines in China

20 The data in Figs. 1-4 reflect an amalgamation of official sources, representing all
available data. For many years, data are simply not available; for this reason, the
year entries in these charts, corresponding to data points, are not listed in regular
intervals.



10 Ashley Esarey

40
35
30

25
20
15

—&— National
—l— Provincial

10
5
0

1985 1986 1990 1991 1992 1993 1995 2001 2002

Fig. 3: National and Provincial Television Stations

350
300
250
200

150

1985 1986 1990 1991 1992 1993 1995 2001 2002

Fig. 4: City Television Stations

1400
1200
1000
800
600
400
200

1985 1986 1990 1991 1992 1993 1995 2001 2002

Fig. 5: County Television Stations



Cornering the Market 11

120%
100%
O Gross National
o I Advertising
80% Revenues
60% H Gross Newspaper,
Television,
40% Magazine and' )
Radio Advertising
Revenues
20%
0%

Fig. 6: Yearly Percentage Growth for Gross National Advertising Revenues and
Gross Newspaper, Television, Magazines and Radio Advertising Revenues

Party support for greater media autonomy in the late 1980s,
most notably by CCP General Secretary Zhao Ziyang in 1987,
increased the confidence of the news media to run stories critical of
the state and to report more objectively on the social and economic
problems resulting from the semi-planned economy.?! In his speech
at the 13th Party Congress in October 1987, Zhao Ziyang said the
party should foster “public opinion supervision” (yulun jiandu),

21 A study of critical news reports in the Zhongguo gingnianbao [China Youth
Daily] conducted by Sun Xupei shows that the number of critical reports rose in
1988 when compared to the number of critical reports in the same paper in 1985.
The number of critical reports went from 17 in 1985 to 22 in 1988. Sun’s measuring
scheme calculates the number of new critical stories introduced rather than the total
number of critical news reports. If one assumes that critical news reports in China
Youth Daily are indicative of a larger national trend, then Sun’s findings support the
assertion that print media were more willing to publish critical stories in the year
following Zhao’s address at the 13th Party Congress. See Sun Xupei, Zhongguo
chuanmei de buodong kongjian [Chinese Broadcast Media’s Area of Activity)
(Beijing: Renmin chubanshi, 2004), 373-377.



12 Ashley Esarey

Table 1: The Total Number of Chinese Print Media

Year Newspapers Magazines Year Newspapers Magazines
1950 382 N/A 1977 180 628
1951 390 N/A 1978 186 930
1952 296 354 1979 69* 1,470
1953 205 295 1980 188 2,191
1954 253 304 1981 485 2,801
1955 285 370 1982 606 3,100
1956 347 484 1983 773 3,415
1957 364 634 1984 1,014 3,907
1958 491 822 1985 1,445 4,705
1959 463 851 1986 1,574 5,248
1960 396 442 1987 1,611 5,687
1961 260 410 1988 1,537 5,865
1962 273 483 1989 1,576 6,078
1963 289 861 1990 1,444 5,751
1964 329 856 1991 1,254 6,056
1965 343 790 1992 1,657 6,486
1966 49% 191 1993 1,788 7,011
1967 43* 27 1994 1,953 7,325
1968 42% 22 1995 2,089 7,583
1969 42% 20 1996 2,163 7,916
1970 42% 21 1997 2,149 7,918
1971 195 72 1998 2,053 7,999
1972 185 194 1999 2,038 8,187
1973 192 320 2000 2,007 8,725
1974 189 382 2001 2,111 8,889
1975 180 476 2002 2,137 9,029
1976 182 542

Sources: Data for Hong Kong, Macao, and Taiwan (Fig. 1) are not included.
Newspaper data from 1950 to 1979 are cited from China Journalism Yearbook, 1982
ed. The figures marked with an asterisk in 1966-1970 and 1979 exclude the number
of newspapers below the provincial level. The data from 1980 to 1995 are cited
from China Journalism Yearbook, 2000 ed. Data from 1996 to 2002 are from
Statistical Materials Regarding China Journalism and Publication, 1997-2003 eds.
(Beijing: Xinwen Chubanshu Jibua Caiwusi Tongjichu or the Central News and
Publication Economic Statistical Center). The data for magazines from 1952 to 1999
are cited from China Journalism Yearbook, 2000, pp. 566-567. Magazine data from
2000 to 2002 are cited from Compilation of Statistical Materials of China Journalism
and Publication, 2001-2003.



Cornering the Market 13

Table 2: Number of TV Stations

Television Station

Year Total National Provincial City County
1985 202 1 29 112 60
1986 292 1 29 147 115
1987 366 1 N/A N/A N/A
1988 422 1 N/A N/A N/A
1989 469 1 N/A N/A N/A
1990 509 1 31 250 227
1991 543 1 32 265 245
1992 586 1 32 275 278
1993 684 1 35 288 360
1994 766 1 N/A N/A N/A
1995 837 1 35 298 503
1996 880 1 N/A N/A N/A
1997 923 1 N/A N/A N/A
1998 1,283 1 N/A N/A N/A
1999 352% 1 N/A N/A N/A
2000 354% 1 N/A N/A N/A
2001 1,627 1 33 330 1,263
2002 1,588 1 36 313 1,238

Sources: In Fig. 2, data for Hong Kong, Macao, and Taiwan are
excluded. All data of television stations exclude the number of edu-
cational television stations and cable television stations in China.
Data for 1998 are from China Advertisement Yearbook, 1999 ed.
Data asterisked in 1999 and 2000 are from China Statistical
Yearbook, 2000 and 2001 eds. The source of all other data is China
Radio and Television Yearbook, 1986-2002 eds. For the years 1987
to 1989, 1994, and 1996-2000 data on the number of provincial,
city, and county television stations are not available.

Note: Advertising revenue data — The data used to generate Fig. 3
excludes that of Hong Kong, Macao, and Taiwan. National adver-
tisement statistics include advertisement company revenue, and
advertisement revenue for television, radio, newspapers, magazines,
cable television, radio stations, and other related industries. The
data of 1981-2001 is from the China Advertisement Yearbook, 1999
ed. and The Operation and Management of Media Groups, 2003.
The figure of 2002 is cited from China Journalism Yearbook, 2003
ed., pp. 71-73.



14 Ashley Esarey

inform people of important matters, and allow people to participate
in debates on key matters.?? The blush of media freedom in the late
1980s, of course, faced a radical reversal when the military violently
dispersed protests and the party subsequently reeducated hundreds
of journalists. In order to regain control of the mass media, the party
forced many managers of major media into retirement, fired them,
or transferred them outside Beijing.?® So-called party conservatives
Li Peng and Chen Yun had considerable influence following the
1989 purge of Zhao Ziyang. The media was swiftly cowed by
repression.

The proliferation of newspapers in the 1980s reached a peak of
1,611 in 1987, growing by a factor of eight in less than one decade.**
Deng’s crackdown on media support for widespread demonstrations
in 1989 led to massive closures among newspapers and magazines
believed to have supported the demonstrations. From 1989 to 1991,
the total number of daily and weekly newspapers in China dropped
from 1,576 to 1,254 — a decrease of 20 percent of the national total;
from 1989 to 1990, the number of magazines fell from 6,078 to 5,751,
a 5 percent decrease. The downward slopes appearing in Figs.1 and
2 from 1989 to 1990 illustrate this effect.?>

Statistics on the growth of the number of television stations
in China are presented in Figs. 3—5. For the last 25 years, CCTV

22 Zhao Yuezhi, Media, Market and Democracy in China, 35-36.

2 Allison Liu Jernow, “Don’t Force Us (o Lie”: The Struggle of Chinese Journalists in
the Reform Era (New York: Committee to Protect Journalists, 1991), 139.

24 Some studies show the number of newspapers as 1,761 prior to the registration
campaign. The number cited here is from the more recent study in Zhongguo
xinwen nianjian, 2000, 567.

%5 Figure 1 also reflects the extent to which political events have strongly impacted
the number of newspapers in China over time. In the mid-1950s the decrease in the
number of newspapers is related to nationalization of privately owned newspapers,
a process that led to closures. Interview 2004 — #6. During the Great Leap Forward,
a number of newspapers declined until the political moderation of the 1960s. The
closure of most newspapers due to the Cultural Revolution can be observed in the
drop in the number of newspapers after 1966 when the Cultural Revolution com-
menced.



Cornering the Market 15

has been the only national television station by which the central
government disseminates propaganda to the vast majority of
Chinese.?® The number of provincial television stations has grown
from 29 to 36, a slight increase, although the number of channels
and programs these stations produce has increased within the
framework of television media groups. The great explosion in
Chinese television media occurred at the city and county levels,
with the number of city television stations rising from 112 in 1985
(the first year for which reliable data is available) to 313 in 2001
and county stations from 60 in 1985 to a peak of 1,263 in 2001.
County television stations, which were subject to less monitoring,
became the primary source of competition for the vastly less numer-
ous and more carefully monitored national station and provincial
stations.?’

Figure 6 indicates the incentive for profit maximization among
the media due to sky-rocketing growth values of the Chinese adver-
tising market in the 1980s and 1990s.?® In many years, the growth
rate of the advertising market nationally exceeded 20 percent annu-
ally, sometimes rising as high as 90 percent a year. This growth
became a powerful financial motivation for the mass media to cater
to popular preferences. Considering the rate of media proliferation
and the pressures of commercialization, competition drove the
media to make media content more consumer-driven. Changes in
content included more investigative journalism and news stories
critical of social problems and political corruption as well as racy

26 CCTV broadcasts programming on 16 channels. Since the 1980s, local stations have

been required to rebroadcast CCTV1, which has the nation’s largest viewership.

27 In the 1980s, television programming from CCTV was available throughout much
of the country. Provincial television from neighboring provinces could be received
via a terrestrial signal. In recent years, provincial stations have become widely avail-
able through reciprocal exchanges between different provinces via station signals
(uplink) to a shared satellite, cable networks, and terrestrial broadcast.

8 In Fig. 6, the important difference between gross advertising revenue and gross
revenue from mainstream media is that the former statistic contains revenue from
advertising agencies, which do not produce news content.



16 Ashley Esarey

stories related to crime and sex, and the use of unauthorized foreign
news sources.?

In the television industry, the central leadership waited until the
late 1990s to centralize political control over television stations
through the formation of broadcast media conglomerates. (This
topic is considered in detail below.) In 2002, the central leadership
pulled the plug on county television autonomy by promulgating a
regulation that canceled the right of county-level television stations
to produce their own programming, effectively forcing all county
stations to re-broadcast municipal, provincial, and central television
programs.®’

Reduction of the number of print media has occurred three
times since the 1980s: during the 1985 re-registration that cut the
number of print publications by 270; as a result of media closures
following the 1989 crackdown on pro-democracy protests affecting
322 media; and in 2004, with the closure of 677 publications that
were not financially self-supporting or were suspected of using
executive powers to maintain high circulation levels.3!

2 For a study on the Chinese tabloid press see Zhao Yuezhi, “The Rich, the Laid-
off, and the Criminal in Tabloid Tales: Read All about It!” in Popular China:
Unofficial Culture in a Globalizing Society, eds. Perry Link, Richard P. Madsen, and
Paul G. Pickowicz (New York: Rowman and Littlefield, 2002), 111-135. Zhao argues
that tabloids are not the “carriers of opposition political consciousness,” just com-
mercial entities interested in profits that look unfavorably upon political risk-taking.
30 When faced with the imposition of these regulations, county television stations
have engaged in noncompliance to an extent. During a visit to the rural Hunan
Province in July 2002, I found county television stations operating normally. One
county station manager, who also headed the county Bureau of Radio and
Television [Guangdianyii], said he had no plans to cease operations because the
television station had the support of the county government, which also owned the
local cable network, and could therefore insert county television programming at
will. Government statistics no longer reflect county television stations. See
Zhongguo dianshi shoushi nianjian [China TV Rating Yearbook], 2004, 3. These
statistics are almost certainly wrong.

31 Renminwang, December 1, 2003, www.people.com.cn/GB/14677/14737/22036/
2217149 .html.



Cornering the Market 17
“CORPORATIZING” THE STATE-OWNED MEDIA

After Tiananmen, Deng Xiaoping and Li Ruihuan, the Politburo
member in charge of the mass media, were forced to consider the
question of how to improve the effectiveness of the mass media as a
tool for disseminating party propaganda. By early 1992, Deng
became frustrated with the unwillingness of bureaucratic interests to
support his economic reform agenda. In a style reminiscent of Mao
Zedong, Deng went around top party leadership to make his case
directly to the public in a widely publicized “Southern Tour,” pro-
pounding the virtues of market economics. The effect of the
Southern Tour on the media industry was to ignite enthusiasm to
expand and improve content in the interest of higher profits. New
strategies for commercialization of the media became possible and
were even encouraged by central and provincial party leaders,
because they had come to the opinion that commercialization of the
state-owned media, if properly managed, was the best means for
improving the effectiveness of party propaganda and regime legiti-
macy. The rationale for this marked departure from the past strategy
reflected the practical considerations of media managers who
wanted to raise profits, without changing party control over news
content. Media managers began to focus on changing the way the
media had delivered its messages. They exchanged the old dog-
matic style of the Mao era for flashy advertising and polished pres-
entation akin to corporate advertising in the West.>?

The “re-packaging” of media products, while present in the print
media, was especially apparent in television, where a new wave
of advertising encouraged Chinese to take pride in consumerism.
A leading advocate of commercializing the television industry,
Shanghai Party Secretary Gong Xueping served as the principal
architect of mid-1990s development of the Shanghai broadcast
media. As a man with experience in both running and managing the
broadcast media, Gong had served in Shanghai as television editor,

32 Geremie R. Barme, “CCP TM and ADCULT PRC,” The China Journal no. 41
(January 1999), 1-23.



18  Ashley Esarey

television station manager, deputy director, and director of the
Shanghai Bureau of Radio, Television and Film (Guangdian
zongju). He argued that China did not have to choose between
either Soviet-style state-funded media or Western-style private
media. The weakness of the Soviet model was that media only
sought the approbation of their superiors and cared little about pub-
lic opinion. Western media were very popular and profitable but,
due to total marketization, cared little about the social effects of
their content, engaging in a race to the bottom with programming
on crime, sex, and corruption.?® Instead of choosing one of these
two models, Gong suggested that China could create its own
“socialist” mass media with “Chinese characteristics,” that combined
the characteristics of both styles. From the Soviet model, China
adopted party control of content; from the Western media, China
could adopt management techniques designed to make mass media
popular and financially self-supporting. The type of commercial
media advocated by Gong Xueping could thus satisfy popular
demand for more modern media content as well as party priorities
for transmitting propaganda.

According to one of Gong Xueping’s colleagues in the Shanghai
Bureau of Radio, Television and Film at the time, the slogan describ-
ing the media’s new commercialized role was “The media is the
[party] mouthpiece as well as an industry” (meiti jishi houshe you shi
chanye).3* A second related slogan for party media managers was
“You must manage the news firmly but not manage it to death”
(xinwen yao guanzhu buyao guansi).>® In other words, the media
had to have enough freedom to create products attractive to con-
sumers but not so much freedom as to damage the party’s legiti-
macy through potentially embarrassing news or exposés. Especially

3 The difference between commercialization and marketization is the autonomy-
increasing component implied in the latter. Thus, commercial media operate like a
business while remaining state-owned enterprises.

34 Interview 2005 — #2.

3 Ibid.



Cornering the Market 19

in terms of radio and television, the Shanghai media proved both
commercially successful and under firm control concerning news
content and propaganda, and served as an example that other
media were encouraged to emulate.3°

The CCP’s new strategy for managing the mass media in the
1990s had four principal components: commercialization of media
operations to allow the use of market resources to “re-package”
media content and party propaganda; introduction of Western-style
management techniques concerning personnel and advertising; cen-
tralization of political control over the management of the media;
and continued elimination and consolidation of media that were dif-
ficult to control or those deemed politically vulnerable and easiest to
shut down.

Commercialization of media operations meant not only bringing
in greater revenue necessary for media to upgrade production capa-
bilities, such as buying foreign-made printing presses, television
cameras, and editing facilities but also pitching party propaganda in
a manner more appealing to people through a melding of con-
sumerism and the party message. As President and CCP Chairman
Jiang Zemin put it in a speech to the staff of the People’s Daily, jour-
nalists had to “make their propaganda reports closer to the [public’s]
lifestyle, closer to their readers and more delightful to the majority
of readers.”’ The Chinese news media has typically had difficulty in
generating reports that accurately portray the lives of most Chinese
citizens, due primarily to an administrative hierarchy that has incen-
tives to suppress unfavorable information. However, the media
under Jiang Zemin proved much more successful at generating
news that was popular with consumers.

30 Chin Yu, “Gong Xueping zonglun guangbo dianshi gaige jishi houshe youshi
chanye” [Gong Xueping Speaking about Television Reform: Party Mouthpiece and a
Business], The Journalist [Xinwen jizhe] 1 (1993), 5.

37 “Jiang Zemin tongzhi shicha renmin ribaoshe shi de jianghua” [Comrade Jiang
Zemin’s Speech during a Visit to People’s Daily], Renmin ribao [People’s Daily,
Beijing], October 21, 1996.



20 Ashley Esarey
EVALUATING COMMERCIALIZATION

The commercialization of the Chinese news media, in general,
demonstrates two liberalizing effects and one effect mitigating lib-
eralization. The first liberalizing effect is the shifting of the media’s
loyalty from the party to advertisers, who through a media organi-
zation’s appeal to consumers, provide the bulk of revenue. The
second effect of commercialization is to change the incentives of
the local state vis-a-vis the news media. As the case of county tele-
vision illustrates, county governments received tax revenue and
direct profit from media that faced closure and therefore demon-
strated willingness to oppose the closures. Due to access to tax rev-
enue and informal levies, the local state’s role is that of protector
of, and advocate for, the media it oversees, compromising its role
as enforcer of central party priorities. Implementation of policies
from higher levels of the state hierarchy is, however, difficult to
oppose. When forced to choose between heeding the wishes of the
central party leadership and supporting media ventures, including
financially lucrative levels of media freedom, the local state has typ-
ically chosen the former because nomenklatura links the career
prospects of cadres to their loyalty to the party apparatus and
because of an array of coercive tools available to those enforcing
central policies.

Chinese media operate within the state structure. Barring greater
privatization of the news media, which is occurring gradually
through the stock-market-listed companies affiliated with media
groups, commercial media organizations are unlikely to struggle for
greater autonomy in the near future.?® Another form of “creeping”
privatization is occurring as media allow operations to be managed
by private corporations.?® These arrangements are illegal but
increasingly prevalent. The reason is the incentive of earning fast

38 To the present, the Chinese stock markets have been a relatively poor source of
wealth generation due to regulations that restrict listings by private enterprises and,
in most cases, require state interests own the majority of shares.

¥ Interview 2004 — #26.



Cornering the Market 21

returns on investments due to the high annual growth rate of the
Chinese media sector.

In addition to creating the obligation to please consumers, a
powerful third effect of commercialization is to provide incentives for
media managers and journalists to be risk averse. Top-level managers
are appointed by the Propaganda Department in consultation with
the CCP Organization Department.’ The career prospects of media
managers are tied to their effectiveness, i.e., producing media con-
tent that is both attractive to consumers and politically controlled.
Media managers are quite well paid in comparison with average
incomes. The publisher (shezbang) of a top Shanghai newspaper, for
example, makes roughly $35,000 per year, a huge sum even in
China’s rich coastal cities, where the average per capita income is
estimated as $3,000 per year. The editor-in-chief makes slightly less,
around $30,000, and the deputy editor-in-chief earns $28,000.4!

Underneath the party-appointed leadership of the news media
are lesser managers, senior editors, copyeditors, and journalists.
These positions are filled by employees under contract, typically
working on a yearly basis. Therefore, employees are under constant
pressure to increase viewership and profits. Some contracts with
managers require them to achieve annual revenue increases of
15 percent or risk demotion.#?

Many media organizations make attempts to quantify the quality
of employee performance and link performance to the amount of
salary an employee receives. The performance of television produc-
ers, for example, is evaluated in part by the ACNielsen ratings of the
programming they oversee. Their bonuses are determined by upper-
level managers within the television station. Data from my inter-
views suggest that the bonuses make up roughly 20 percent of the
total salary for producers and editors.

4 Interview 2004 — #6. Unlike appointments for other state positions, the
Propaganda Department typically dominates the appointment process for the
media.

4 Interview 2004 — #17; Interview 2004 — #26.

42 Interview 2002 — #22; Interview 2004 — #26.



22 Ashley Esarey

Typically, a much greater percentage of a journalist’s salary is
derived from performance bonuses. One criterion for evaluating
performance that is not usually quantified is the popularity of their
reports based predominantly upon readers’ response. If readers are
happy with a journalist’s article, they may write letters to the news-
paper or send emails or text messages with favorable comments.
A positive (or negative) response from a reader is seen as an indi-
cator of consumer preference that drives circulation levels. Circula-
tion, in turn, is often used to justify advertising space. In general,
newspapers with high circulation can charge high advertising
prices.

Since the early 1990s, journalists’ pay has also been tied to the
number and length of stories that are broadcast or published. If a
report is considered too sensational to print, most journalists do not
receive payment and risk losing performance bonuses, which
amount to more than half of their salary.* Therefore, journalists
who fall out of favor with their superiors, or whose work is fre-
quently censored, find themselves quickly out of money. They can
even be made to pay the production costs out of their pockets for
the censored material %

At Southern Weekend, a major weekly operating in Guangdong
Province, the monthly base salary for journalists in 2003 was $340
(before taxes), or approximately the same amount as an average
farmer’s annual income.*> Performance bonuses at Southern
Weekend increased a journalist’s monthly salary to a ceiling of
around $2,430, an amount almost double the yearly average
for per capita income in China.* Southern Weekend journalists,
by all accounts, are exceptionally well paid compared to most

% Interview 2004 — #24.

“ Ibid.

% By comparison, the average yearly farming income in 2004 was $353. Joseph
Kahn, “China Pledges to Lift Wealth of Its Peasants,” International Herald Tribune,
February 3, 2005.

46 The average per capita income in China in 2005 is around $1,230. See “China Sets
2020 Growth Goal,” CNN.com, May 17, 2005.



Cornering the Market 23

print journalists in China and are held to strict standards for
professionalism.4’

Journalists in the Shanghai Media Group receive a base salary
that is 15-20 percent of the total. Monthly performance ratings
determine 75-80 percent of the total. A yearly bonus amounts to
another 10 percent. The disparity between the top and the bottom
of the salary scale, based on the amounts of bonuses, can be as
much as a factor of 10.%8 At the CCTV Channel 1 investigative news
program, News Probe, each editor works on about four stories a
year; each reporter does roughly 15 stories a year. Bonuses for both
positions vary widely, as they are based both on an internal evalua-
tion and on ACNielsen ratings after the program is aired. Members
of an advisory board, of senior media professionals, scholars, and
the producer, give each report a score that is adjusted based upon
viewer ratings by ACNielsen for the time slot in which the program
is broadcast.* These two factors are used to calculate performance
bonuses for every report. Variation between the lowest score for a
report and the highest can lead to differences in performance bonus
equaling a factor of 18.%°

The desire to win performance bonuses tends to result in jour-
nalism that steers well clear of dangerous political controversy and
meets the party’s propaganda requirements. One factor that mitigates
this effect is fierce competition among media for superior employees.

47 According to a 2002 statistical survey of print and broadcast journalists in Shanghai,
the average monthly salary for print journalists was $473 and the average salary for
broadcast journalists was $416. Lu Ye and Yu Weidong, “Shehui zhuanxing
guochengzhong xinwen congyezhe de gongzuo zhuangkuang he zhiye lixiang: 2002
nian Shanghai xinwen congyezhe diaocha baogao” [The Professional Ideals of News
Media Workers During the Process of Social Transformation: 2002 Shanghai News
Worker Report], Xinwen Jizhe [The Journalist Magazine], 1 (2003). Performance
bonuses included, most journalists at Southern Weekend earned a higher average
salary ($850-$972) than did print journalists in Shanghai, a city with high salaries for
journalists compared to most other areas in China. Interview 2003 — #10.

48 Ibid.

4 The score of each report is adjusted based upon three rating categories: high (top
15 percent), medium (middle 70 percent) and low (bottom 15 percent) viewership.
0 Interview 2004 — #12.



24 Ashley Esarey

If a journalist strikes out at one media organization, it is possible to
work for a competitor. °! A second strategy employed by media that
value hard-hitting news coverage is to offer partial performance
bonuses for journalists even if their material is censored for political
reasons. For example, when Southern Weekend journalists write
material too sensitive to print, they receive 50-70 percent of the
amount they would have received if the story had been published.>?

THE RISE OF PRINT MEDIA GROUPS: TWO CASES

Under Jiang Zemin’s leadership in the mid- to late-1990s, media
management strategies became even more sophisticated, with the
formation of media conglomerates intended to strengthen the media
industry financially, and place it under more politically reliable lead-
ership. After initial experimentation with media conglomerates, the
Propaganda Department and SPPA decided to reorganize print
media at the city, provincial, and central level into media conglom-
erates or media “groups” as designated in China. The officially
stated motivation for creating media groups was that they would
eliminate unnecessary waste of resources by having too many media
organizations. However, it is more likely that the motivation for the
central party leadership was that forming news groups would vastly
simplify the task of appointing media managers and would provide
market incentive for the media to comply with party priorities for
content by reducing competition for advertisement revenues.

Guangzhbou Daily

Initial experimentation began in south China when a mid-level
cadre in the Guangzhou Municipal Propaganda Department, Li
Yuanjiang, was given permission by the central government in 1996
to adopt a strategy for the creation of a state-owned and party-run

>l Interview 2004 — #14.
52 payment of 70 percent has become the norm according to one source. Interview
2003 — #11.



Cornering the Market 25

media conglomerate. Li’s success was to have lasting implications
for the reorganization of the media industry. As the editor-in-chief of
the Guangzhou Daily, the mouthpiece of the Guangzhou Party
Committee, Li Yuanjiang published breaking news stories, re-wrote
international stories to reduce their political sensitivity, upgraded
newsroom facilities, imported new printing presses, added sub-
sidiary publications, and strengthened editorial control.>® The
Guangzhou Daily Press Group was successful in consolidating
financial assets as well as furthering propaganda objectives by
increasing readership. In organizing the Guangzhou Daily Press
Group, Li consciously emulated international media conglomerates.
Indeed, he noted at a Time Warner-sponsored forum in Shanghai
that, “the most efficient way to boost circulation is to form a press
group according to the practice of the international media.”>*

With the diversification of news content to attract more con-
sumers, one might anticipate a reduction in the number of propa-
ganda pieces, and the publication of many more stories related to
non-controversial topics, such as fashion, arts and leisure, and sport.
While one study shows that the ratio of propaganda stories to news
stories decreased after the group’s formation, the Guangzhou Daily
strategy probably fits nicely with the CCP’s objective of broadening
the reach of propaganda by re-packaging propaganda articles in an
attractive manner and by including propaganda pieces with articles
favored by young urban readers.

The effect of Li’s efforts was to create a thick and attractively
printed newspaper with numerous sections that appealed to a broad

5 Zhao Yuezhi, “From Commercialization to Conglomeration: The Transformation
of the Chinese Press within the Orbit of the Party State,” Journal of Communication
50, no. 2 (2000): 16.

5% Ibid.

> Ernest Yuyan Zhang, “A Study of the Conglomeration of China’s Newspaper
Industry,” M.A. thesis, University of Missouri-Columbia, December 2001, 94. Zhang
conducted content analysis on news appearing on the Guangzhou Daily’s front
page for a “constructed week” of news coverage in 1994 and 2000. He concluded
that the ratio of “party journalism” to “non-party journalism” has decreased since
conglomeration.



26 Ashley Esarey

segment of the population. The paper had mass appeal, not only in
Guangzhou, but also throughout south China more generally. By
1998, the Guangzhou Daily had a large circulation and the highest
advertising revenues of any newspaper in China.>° Municipal party
leadership over the newspaper was excellent. As a reward for Li
Yuanjiang’s successful management of the Guangzhou Daily, he
was promoted to head of the Guangzhou Municipal Propaganda
Department, a position from which he would guide all media under
the supervision of the Guangzhou Municipal Party Committee.>’

Southern Daily

After a careful study of the Guangzhou Daily Group, the central
government pronounced it a success.”® In 1998, the SPPA approved
the formation of other newspaper conglomerates in 1998 under the
leadership of party papers with high political prominence, circula-
tion levels, or a combination of the two.” In Guangdong Province,
the Southern Daily Press Group was created along similar lines as
the Guangzhou Daily, but with very different results. The nominal
head of the press conglomerate was the party paper, the Southern
Daily (Nanfang ribao), the party-appointed managers of which
were in charge of the operations of four other newspapers, includ-
ing the Southern Metropolitan Post (Nanfang dushibao) and
Southern Weekend (Nanfang zhboumo).

Rather than, serving as the flagship of the group in terms of pro-
viding popular content, designed to increase circulation, the Southern

50 Zhongguo guanggao nianjian [China Advertising Annual ), 1999, 53.

57 Zhao Yuezhi, “From Commercialization to Conglomeration,” 18.

%8 Ibid.

5 An example of a party-initiated union of two newspapers with high political
prominence and high circulation was the formation of Wenxin Press Group in
Shanghai, which brought together the elite-focused Wenhui Daily (Wenbuibao) and
the mass circulation Xinmin Evening Paper | Xinmin wanbao). For an early study on
the formation of China’s press groups, see Cao Peng, Zhongguo baoye jituan fazhan
yanjiu [China’s Press Groups| (Beijing: Xinhua Publishing Company, 1999).



Cornering the Market 27

Daily continued to publish what might be called old-fashioned
propaganda pieces related to the activities of the Guangdong
Provincial Party leadership and the provincial government. The
Southern Metropolitan Post and Southern Weekend offered very dif-
ferent fare. The Southern Metropolitan Post adopted the presenta-
tion of Hong Kong-style tabloid papers, with sensational photos and
pages filled with advertisements. News content focused largely on
matters of local concern: crime, corruption, pollution, abuse of
power (especially in Guangzhou), and sport. Southern Weekend,
originally an insert for the Southern Daily featuring art, literature,
and leisure, had by the late 1990s established itself as the most
important voice challenging the central party leadership in China’s
official press and, due in part to national distribution, proved to be a
great commercial success.

Instead of providing both popular news and party propaganda
in one newspaper, as was the case in the Guangzhou Daily Press
Group, in the Southern Daily Press Group, propaganda was printed
in the party paper as before, and commercially valuable and sensa-
tional content appeared in subsidiary publications, including such
newspapers as Southern Athletics (Nanfang Tiyu), 21st Century
Herald (Ershiyishiji buangiu baodao), Southern Village News
(Nanfang nongcun bao), City Pictoral Newspaper (Chengshi
buabao), Namebrand Magazine (Mingpai zazhi), and Southern
Profiles Weekly (Nanfang renwu zhoukan). Profits from commer-
cially successful arms of the Southern Daily Group subsidized the
expansion of the group and proved especially useful when new
publications started up.

One result of the rising popularity of newspapers such as the
Southern Metropolitan Post and Southern Weekend is that circulation
for central and provincial party papers has declined precipitously.®
(The Guangzhou Daily is a municipal party paper and an exception
to the general trend.) A very visible indicator of this trend is the

0 zhao Yuezhi, “From Commercialization to Conglomeration,” 6-7, 9-10.



28 Ashley Esarey

falling circulation of the mouthpiece of the CCP Central Committee,
the People’s Daily. Once the newspaper with the highest national
circulation, People’s Daily now has a “reliable” circulation of
200,000, far less than that of many commercial papers, and is no
longer sold at newsstands.°! Tt is difficult to obtain reliable statistics
on the circulation of the People’s Daily, because the central party
leadership has incentives to exaggerate the reach of its newspaper.
If the People’s Daily’s circulation was reported accurately, the low
number would indicate the weakness of this historically important
propaganda organ and embarrass the Central Committee. Therefore,
the official count for the paper’s circulation is officially listed as
averaging more than 1.8 million per edition.®> However, even
assuming that the official statistics are accurate, circulation has
declined considerably from an average of 5 million copies per edi-
tion in the 1980s.%

As advertising revenue is typically linked to circulation, low
advertising revenue would indicate that official statistics for the
People’s Daily’s circulation are greatly inflated. According to Zhao
Yuezhi, the People’s Daily ranked first among newspapers in adver-
tising revenue in 1990%; but by 1998, the People’s Daily slipped to
number 13 and has fallen further subsequently.®> By 2002, the
People’s Daily was ranked 42nd in a list of China’s top media in
terms of advertising revenue and 16th among print media.®® In terms
of assuring that central propaganda is disseminated to the popula-
tion, the decline in the circulation of party papers has made retain-
ing control of popular, more commercial newspapers more
important for the Propaganda Department.

o1 Interview 2003 — #16.

2 Zhongguo xinwen nianjian [China News Annual), 2004, 624.

3 In 1983, 1985, and 1987 the circulation of People’s Daily was recorded as 5 mil-
lion per edition. Zhongguo xinwen nianjian [China News Annual], 1984, 564;
Zhongguo xinwen nianjian, 1986, 296; Zhongguo xinwen nianjian, 1988, 412.

4 Zhao, From Commercialization to Conglomeration,” 10.

5 Zhongguo guangbo nianjian [China Advertising Annual), 1999, 53.

6 Meiti [Media), September 2003, 57.



Cornering the Market 29

BROADCAST MEDIA GROUPS: HUNAN MEDIA GROUP
AND SHANGHAI MEDIA GROUP

The CCP’s strategy for consolidating the broadcast media into media
groups began in late 2000 with the State Administration of Radio
Film and Television’s (SARFT) approval of the formation of Hunan
Media Group (HMG), an arrangement that brought all the television,
radio, Internet, music, and film studios as well as television-related
print media in Hunan Province under the party-appointed manage-
ment.®” HMG also included a stock-listed company, which acted as
a means of raising investment capital. Hunan television stations
have the reputation for highly innovative and politically harmless
programming. The activities of various arms of HMG are highly
commercialized; employees work on a yearly contractual basis, and
individual television programs operate largely independently of
party-appointed HMG Chairman Wei Wenbin, who has reportedly
said that the secret to Hunan Economic Television’s success is that
he “barely manages” it (shaoguan).%® There has been little central-
ization of advertising sales or even advertising prices because indi-
vidual programs operate their own advertising departments, creating
a dynamic of internal competition for advertising revenues.
Producers of individual programs have considerable autonomy.
After 50 percent of program revenues is paid to HMG, the producer
determines employee salaries and bonuses and distributes 20-30
percent of the program’s annual profits to employees.” The remain-
ing funds are retained by the program for future use.” Since its for-
mation, HMG has been lauded for investigative reports concerning
economic affairs and innovative entertainment programming,

7 Huang Shenmin, ed., Zhongguo guangdian meijie jituanhua yanjiu [Research
Concerning the Conglomeration of China’s Broadcast Media] (Beijing: China
Consumer Prices Publishing Company, 2001), 155.

8 Sun Jitie, Zhongguo chuanmei dangdai zuijii yingxiang de chuangmeiren fang-
tan lu [China’s Mass Media: Interviews with the Most Influential Media People of Our
Time] (Zhuhai: Zhuhai Chubanshe, 2002), 37.

% Ibid., 43.

70 Interview 2002 — #19.



30 Ashley Esarey

including the first Chinese imitation of “Survivor” set in a luxurious
apartment complex in Hunan Province.”!

As is common in China as elsewhere, local news receives the
highest audience ratings. News of major events in China is taken
from CCTV or Xinhua wire reports.”? The unwillingness of Chinese
broadcast journalists working at local media organizations, whether
due to the cost of doing so or political restrictions, to report on
major national news stories in effect increases central control over
important news content. This reduces competition in the national
media market and, thereby, the likelihood that broadcast media will
produce politically controversial news reports.

Another model broadcast media conglomerate, from the per-
spective of the Central Propaganda Department, is Shanghai Media
and Entertainment Group (SMEG), which due to the dominance of
its television and radio stations is the second most profitable media
group in China behind the national CCTV Broadcast Group.”?
Owned by the Propaganda Department of the Shanghai Municipal
Party Committee, SMEG and its sub-group, Shanghai Media Group
(SMG), are organizational behemoths. At its founding, SMEG
included two radio stations, 11 television channels, a popular web-
site, newspapers and magazines, film production facilities, profes-
sional sports teams, dance troupes, the Shanghai Opera House, an
international conference center, and one stock-listed company. In
2001, the group’s assets were estimated to be worth more than $17
billion.”* SMG’s popular “Comprehensive News Channel” (Xinwen
zonghe pingdao) is watched by 1.28 million Shanghai residents

71 Interview 2002 — #15 and Interview 2002 — #17. The challenge to this game
show was to see who would crack when contestants were denied the freedom to
leave the apartment complex and prevented from having any contact with the out-
side world.

72 Interview 2002 — #19.

731n 2001, SMEG'’s revenue were more than $210 million and CCTV’s earnings were
nearly $659 million. “2001 nian guanggao meijie danwei yingye e paixu” [2001
Annual Media Advertising Ranking by Revenue], Chuanmei [Broadcast Media),
2002.

74 China Broadcast Yearbook [Zhongguo guangbo dianshi nianjian), 2002, 34.



Cornering the Market 31

every day.” After obtaining approval from the Central Propaganda
Department, two managers appointed by the Shanghai Municipal
Party Committee, Ye Zhikang, head of SMEG, and Li Ruigang, CEO
of SMG, were made responsible for the operations and content of
the entire group. Their appointments at least nominally gave the
center supervision over key management positions. Ye and Li then
selected managers of television and radio stations — who were
nearly all party members — for their ability to produce popular pro-
gramming that was not politically sensitive in nature.”® Thus far, the
formation of print and broadcast media conglomerates has simpli-
fied appointments of key management personnel and, by reducing
competition in local markets, provided considerable incentive for
media groups to offer the public entertainment and party propa-
ganda, but not with news reports challenging the regime legitimacy.

CASE STUDY: THE 2003 SARS EPIDEMIC

This section tests the extent to which media complied with party
directives on news content concerning a crisis that posed a severe
threat to the CCP legitimacy: the 2003 Severe Acute Respiratory
Syndrome (SARS) epidemic. At issue is the extent to which mass
media accepted party control when they had extremely high incen-
tive to accurately report news of the epidemic in the interest of sav-
ing lives. The SARS case provides the opportunity for us to
determine, with a single case study, whether the commercialized
Chinese media either suppressed information and endangered the
lives of media consumers or rejected the state censorship.”’

While much of the coverage appearing in daily newspapers was
published in the form of Xinhua wire stories, central and local

75 ACNielsen 2003 report as cited on SMG’s website, March 8, 2005.

76 Interview 2003 — #1, #2, #3; Interview 2004 — #24.

77 The SARS case represents what Harry Eckstein has called a “crucial” case study
capable of confirming (or disconfirming) a theory. Harry Eckstein, “Case Study and
Theory in Political Science,” in Handbook of Political Science, vol. 7, eds. Fred I.
Greenstein and Nelson W. Polsby (Reading, MA: Addison-Wesley Publishing
Company, 1975), 113-132.



32 Ashley Esarey

media filed hundreds, if not thousands, of their own reports, making
it imperative to consider reporting by a broad range of sources. For
this reason, this case study considers the coverage of the epidemic
by print media in Guangdong, where the epidemic was first discov-
ered, as well as coverage by daily newspapers in Beijing and
Shanghai and weekly newspapers with national circulation. It also
examines coverage by Caijing Magazine, a highly professional
weekly, and, to a limited degree, reportage by CCTV’s investigative
program News Probe.

Damage Control

According to the World Health Organization statistics issued on June
9, 2003, from November 2002 to June 2003, the SARS epidemic
affected 32 countries, including Taiwan and Hong Kong. A total of
8,421 people were infected worldwide, of whom 784 eventually
died. In China, the death toll was 44 percent of the world total or
340.78 The disease was hitherto unknown prior to its appearance in
Guangdong Province in November 2003. Because the symptoms of
SARS are similar to those of a very severe pneumonia — inflamma-
tion of the lungs and high fever — the danger posed by the highly
contagious virus was not well understood until SARS had spread
beyond China’s borders. Indeed, at an early stage, the chief virolo-
gist at the Chinese Center of Disease Control announced that SARS
was caused by Chlamydia.”

The political sensitivity of the succession of the then relatively
unknown Hu Jintao to the post of CCP general secretary and PRC
president is the main reason why the Chinese media avoided cover-
age of SARS cases. When the first SARS cases appeared in Guangdong
Province in mid-November 2002, the CCP was selecting the new

78 Yanzhong Huang quoted a source at the Chinese Health Ministry indicating the
death toll in China was 349, instead of the 340 noted by the WHO. Huang
Yanzhong, “The Politics of China’s SARS Crisis,” Harvard Asia Quarterly 7, no. 4
(Autumn 2003): 9.

7 Ibid., 11.



Cornering the Market 33

leaders of the Politburo Standing Committee (Table 3). At the time,
Hu Jintao had no large popular following; few Chinese knew much
about his political views, career, or private life. Hu’s lack of popular
support made the Propaganda Department unwilling to subject his
leadership to major challenges early in his term as president. At the
time, one official in the Propaganda Department observed, “the state
of the epidemic is not frightening, the media is frightening.”®°

Table 3: Major SARS-Related Events®!

Date Description

Mid-November  First SARS cases appeared in Foshan, Guangdong Province,
2002 during the meeting of the 16th Party Congress to select the
new members of the Politburo Standing Committee.

January 27 A report on the unknown virus was sent to the Guangdong
Province Health Bureau by a team of experts from the
Ministry of Health.

February 11 Guangdong print media began to publish the first wave of
reports on SARS in China.

Late February Propaganda Department ordered a halt to the SARS coverage
after media reports questioned the government’s handling of
the epidemic.

Mid-March Media black out on SARS continued during election of President
Hu Jintao as president by the National People’s Congress. As
a result, many people assumed the epidemic had run its
course. The 21st Century World Herald, the Guangdong
newspaper with the most aggressive SARS reporting was shut
down; Xiang Xi, editor-in-chief of the Southern Weekend, a
newspaper that questioned the government handling of SARS,
was removed from his post and replaced by Propaganda
Department official Zhang Dongming.

(Continued)

80 Huang Li, “SARS weiji yu dalu de chuanbo meiti” [SARS Crisis and the Mainland
Broadcast Media], Disanjie Xinshijie yulunjiandu yanjiu buiyi xuanbian [New
Century Media Supervision Research Meeting Collected Volume, Third Session)]
(Zhongguo gingnian zhengzhi xueyuan, 2003), 177.

81 Principal source for the chart is Yanzhong Huang, “The Politics of China’s SARS
Crisis,” 9-16.



34  Ashley Esarey

Table 3: (Continued)

Date Description
March 15 The WHO issued first global warning about the threat of SARS.
April 2 The WHO recommended travelers postpone all non-essential

travel to Guangdong because of the risk of contracting SARS.

April 3 Health Minister Zhang Wenkang held a press conference and
announced that SARS had been “effectively controlled” in the
China region. He said, “In China, it’s safe to work, live and
travel!”

April 14 Time magazine exposé of hidden SARS cases in Beijing military
hospitals fueled panic in the capital.

April 20 Health Minister Zhang Wenkang and Beijing Mayor Meng
Xuenong were removed from their posts.

May 7 According to the People’s Daily Overseas Edition, 80 million
people were mobilized to clean houses and streets in
Guangdong Province.

May 8 Official media reported 120 officials had been dismissed or
punished for lax handling of the epidemic.

June 2 Shanghai lifted 10-day quarantine on people from SARS-afflicted
areas.

June 24 The WHO lifted advisory against travel to Beijing.

August 16 Last two SARS patients discharged from Beijing Ditan Hospital.

China declared free of SARS cases.

As the number of SARS cases began to rise, on February 7, the
Guangdong Party Committee’s Propaganda Department ordered the
media to unify all content and statistics in the SARS coverage.®? On
February 8, cell phone text messages announcing the outbreak were
circulated among thousands of Guangzhou users, and panic ensued
as Guangzhou residents rushed to stores to stockpile groceries and
medical supplies.®> As evidence of party restrictions on the SARS

82 Huang Li, “SARS Crisis and the Mainland Broadcast Media,” 177. Even news of the
ban on unauthorized publication of information on SARS victims could not be printed.
85 Lu Ye, “Feidian’ baodao: fansi yu gianzhan” [SARS Reports: Reflection and
Prospects], unpublished manuscript received from the author, a television producer
and professor of journalism at Fudan University, 2003.



Cornering the Market 35

reporting, the Guangzhou Daily ran an article with the headline
“305 Cases of SARS Discovered in Guangdong.” However, the report
did not discuss any details of the disease in Guangzhou.?*

On February 11, the Guangzhou Municipal Government’s Health
Department and the Guangdong Province Health Bureau held press
conferences at which officials announced that Guangdong Province
had 305 cases of SARS, of which 105 cases were medical personnel.
According to government sources, SARS led to five deaths, none of
which were medical personnel, a point stressed in many news
reports. Guangzhou’s Health Department Director, Huang Jionglie,
assured media at the press conference that, although the number of
cases would continue to rise, SARS was under control. He said all
victims were well cared for; for the majority, symptoms were under
control, and a number of people had already been released from the
hospital.®

In the days to follow, the Guangdong print media succeeded in
publishing several controversial articles on SARS. Due to restrictions
imposed by the Propaganda Department, journalists could not write
about the rapid spread of the disease or interview those affected.
They did, however, criticize governmental suppression of informa-
tion (indirectly), and they reported on the public’s panicked
response to the threat of SARS.°

On February 13, the 21st Century Economic Report, a provincial
weekly, wrote a comprehensive account of the spread of the disease
in Guangdong Province since the discovery of the first case in late
December. The article, “Everyone Mobilized to Fight Pneumonia,”
provided an explanation of SARS symptoms and mentioned that sci-
entists had not yet determined if it was viral or bacterial. The report
mentioned that hospitals across the country had established emer-
gency SARS treatment units. It noted that in Guangdong, medical

84 Huang Li, “SARS Crisis and the Mainland Broadcast Media,” 177.

85 Cai Yifei and Chen Jibao, “Kangji feiyan zong dongyuan” [Everyone Mobilized to
Fight Pneumonial, 21st Century Economic Report, 5.

86 Southern Metropolitan Post ran two editorials indirectly criticizing state suppres-
sion of information on SARS and questioning the government’s position that the
outbreak was under control.



36  Ashley Esarey

staff had begun to wear quarantine uniforms and guards had been
placed outside hospitals.?”

On February 17, the 21st Century World Herald, a weekly with
a reputation for pushing the limits of party tolerance, printed a far
more detailed account of the spread of the disease in a series of
articles. The Herald documented the appearance of SARS in
Guangzhou as early as late November, reported the public’s fright-
ened reaction to this unknown malady, and speculated about the
political fall out of the crisis. Quoting Li Xiguang of Qinghua
University, one article indicated that officials in Guangdong had
suppressed information on the spread of SARS in Guangzhou out of
fear that it would lead to widespread public concern, a decision
that ultimately contributed to rising infections and rumors.®® This
was one of the articles to directly attribute responsibility for the
spread of SARS to suppression of information by the Guangdong
leadership and almost certainly contributed to the Provincial Propa-
ganda Department’s decision to shut down the 27st Century World
Herald without warning in March.?? As if to distance itself from the
hard line taken by the Herald, the 21st Century Economic Report
published an editorial on February 17 entitled, “Rumors Worse than
Pneumonia, Stop Rumors to Save the Public,” which argued that
SARS in Guangdong was under control. But persistent rumors, due
in part to the lack of timely information, were aggravating the situa-
tion.?? The little freedom available to write about SARS in Guangdong
Province ceased after reports by the Nanfang Metropolitan Post on
February 19, “Dispute over the Origins of the Disease,” and on
March 6, “Guangdong Asks for International Assistance with SARS

87 Cai Yifei and Chen Jibao, “Kangji feiyan zong dongyuan,” 5.

88 Duan Ninghong, “Feidianxingfeiyan jubu liuxing Guangdong gingkuang huibao
hehu jizhi” [The Relationship between the Spread of SARS and the System of
Reporting in Guangdong], 21st Century World Herald, 6.

8 The “warning system” created in 2000 was not used prior to the closure of the
21st Century World Herald. Interview 2004 — #16.

90 “Rumors Worse than Pneumonia, Stop Rumors to Save the Public,” editorial, 21st
Century Economic Report, 2.



Cornering the Market 37

and Seeks Experts to Join Research,” encountered severe party
criticism.”!

After initially publishing relatively “free” investigative reports,
Southern Weekend was notably subdued during the latter stages of
the SARS crisis. On February 13, Southern Weekend published an
investigative piece, relying on identified sources in the national
Center for Disease Control, that implied that local government agen-
cies were responsible for the poor handling of the epidemic. A sec-
ond story entitled, “Guangzhou Fights an Unknown Disease,”
described the explosion in communication by text messages and
Internet users as Guangzhou residents attempted to understand the
epidemic and considered measures to prevent infection.”” On
February 20, the Weekend published another controversial piece
about the question of whether information should be suppressed or
openly discussed, citing the chaotic public reaction to SARS. The
article concluded that suppression of information would be
“counter-productive.”® However, the Weekend’s editors misjudged
the limit of party tolerance.”* In March, Weekend’s editor-in-chief,
Xiang Xi, was demoted and put in charge of a monthly magazine.
Several journalists at Weekend subsequently protested by resigning
or refusing to write articles. A senior cadre at the Guangdong
Propaganda Department, Zhang Dongming, took control of the

°l Lu Ye, “Weiji chuanbo: cong SARS baodao kan Zhongguo gonggong weisheng
shijian yu jiankang chuanbo jizhi de chuishi” [Crisis Communication: Using SARS
Reports to Examine the Failings of the PRC’s Public Sanitation Incidents and Health
Institutions), Disanjie Xinshijie yulunjiandu yanjiu buiyi xuanbian [New Century
Media Supervision Research Meeting Collected Volume, Third Session] (Zhongguo
gingnian zhengzhi xueyuan, 2003), 175.

92 Wu Zhenguang, “Zhongda tufa gonggong weisheng shijian ruhe chuli?” [How
Should the Sudden Appearance of Major Health Issues by Handled?]; Chen Hai and
Jiang Hua, “Guangzhou kangji buming bingdu” [Guangzhou Fights Unknown
Disease], Southern Weekend, February 13, 2003.

% Yan Lieshan, “Xinxi gongkai guannian de yushe” [Preparing a Perspective on
Information Transparency: Citizens’ Debate], Southern Weekend, February 20, 2003.
%4 Interview 2003 — #9.

% Interview 2003 — #11.



38 Ashley Esarey

paper with the effect of temporarily muzzling the paper’s trademark
investigative journalism.

From early March to the first half of April, when the epidemic
had already spread overseas, there were almost no reports on
SARS by the Chinese media.”® In March, the National People’s
Congress was scheduled to elect CCP General Secretary Hu Jintao
to a five-year term as president, appoint Wen Jiabao as premier,
and confirm Wen’s selections for a reshuffled State Council.”’
A challenge to party legitimacy posed by a serious health crisis was
threatening because the “fourth generation” of leaders due to take
power in China lacked the experience of Jiang Zemin, the popu-
larity of Zhu Rongji, or the revolutionary credentials of Deng
Xiaoping. Coverage of SARS was so infrequent during the month
of March that many journalists believed the epidemic had ended.
The editor of Cajing Magazine, Hu Shuli, recalls remarking to a
journalist from Guangdong: “This disaster was treated with greater
openness and handled quite well.” “How so?” the journalist replied,
“Guangdong still has SARS. It’s impossible to report on it.” Hu Shuli
concluded that this was one of the many clues that SARS required
closer examination.”®

On April 2, the World Health Organization recommended that
travelers postpone all non-essential travel to Guangdong because
of the risk of contracting SARS.”? On the same day, CCTV broadcast
an interview with Health Minister Zhang Wenkang in which he

% This point is demonstrated very convincingly by Shanghai University media

scholar Dai Yuanguang, who charted the reports on SARS in late March and April
for People’s Daily, Liberation Daily, Yangcheng Evening News [Yangcheng Wanbao),
and Yunnan Daily. “New Century Media Supervision” Research Meeting Collected
Volume, Third Session, 148—-151.

97 In 2003, the State Council included four vice premiers, five state councilors, and
26 ministers and heads of national commissions. “People in Power: China,” Janet
Matthews Information Services, November 30, 2003.

%8 Hu Shuli, “SARS Reports: Caijing’s (News) Selection and Thoughts,” notes from her
lecture given at the China Youth Political Institute in Beijing, December 10, 2003.

% This was the first such advisory in the WHO’s 55-year history. Keith Bradsher,
“WHO Issues Travel Warning over Respiratory Disease,” New York Times, April 2, 2003.



Cornering the Market 39

admitted in his first nationally televised address on the outbreak that
China had 46 SARS fatalities and 1,190 SARS cases, 934 of which had
already been released from care.!® On April 3, Zhang held a press
conference in Beijing to proclaim that SARS had been “effectively
controlled” in the China region. “In China, it’s safe to work, live and
travel!” he said. Zhang Wenkang noted the low number of SARS
cases in Beijing (12 victims and three fatalities) and announced that
the WHO had removed Beijing from the list of SARS stricken areas.!"!
The confidence of the health minister was echoed several days later
in Guangdong Province when provincial governor Huang Huahua
told members of a WHO evaluation team that he had confidence
that the “battle against SARS would be won.”

Since the outbreak of SARS, under the leadership of the Central Committee
and the State Council, and with the great support of related ministries, the
Guangdong Provincial Party Committee and the Provincial Government
have resolutely guided and united the people of the province to take ben-
eficial measures that have yielded excellent results in a short period of
time. Now the spread of the disease has been effectively controlled. As of
April 5, 82.2 percent of cases have left the hospital and the rate of new
infections has decreased. !

By mid-March, SARS had spread to Hong Kong, Taiwan,
Vietnam, Singapore, and soon thereafter to Canada and Switzerland.
Quarantine measures were put in place in Hong Kong, Taiwan,
Vietnam, and Singapore. In China, the absence of reliable news
fueled a rumor mill that generated an environment of near hysteria.
Lack of faith in official media reports prompted the public to turn to
other sources of information. An opinion poll conducted by com-
munications scholar Du Junfei revealed that the majority of residents

190 Lou Yi, “Beijing ershi tian” [20 Days in Beijing], Caijing Magazine, April 20,
2003, 43.

101 Lu Ye, “SARS Reports: Reflection and Prospects,” 2.

102 Duan Gongwei and Zeng Xi, “Guangdong you xinxin zhansheng feidianxing
feiyan” [Guangdong Has Confidence To Beat SARS], Southern Daily, April 8, 2003;
see also Joseph Kahn, “Chinese Official Says Disease Is Controlled in City of
Origin,” New York Times, April 8, 2003.



40 Ashley Esarey

in five Chinese cities relied upon “word of mouth” for information
about SARS. In Beijing, this percentage was the highest: 64.2 per-
cent. The second most important source of information was tele-
phone conversations, followed by the Internet.'®

For a tiny majority, information on the spread of the disease
came through foreign news reports and websites available only to
the Chinese capable of reading foreign languages. One frequently
updated source was the WHO website. The data available on the
website, while later recognized to be unreliable, informed editors at
Caijing Magazine that the number of SARS cases had continued to
rise in Guangdong and that government-sponsored explanations
concerning the nature of the illness differed from those of interna-
tional scientists. The discrepancies between the information released
by the WHO and the low profile and incomplete reports in the local
Chinese media prompted the Caijing editors to decide that the truth
about the spread of SARS “could not and should not be con-
cealed.”104

In early April, 72—year-old physician Jiang Yanyong, who
worked in the 301 People’s Liberation Army Hospital in Beijing,
sent an email to CCTV and Hong Kong’s Phoenix Television sug-
gesting that the true number of SARS patients in Beijing had been
suppressed.'% Neither television station investigated Jiang’s claims.
However, Time magazine published an interview with Jiang
Yanyong, including his account that SARS cases were being con-
cealed in Beijing.'% Although Time was not distributed in China

103 The ranking for the importance of telephone conversations and the Internet is
based on survey results in four out of the five cities measured. Du Junfei, “New
Century Media Supervision” Research Meeting Collected Volume, Third Session, 186.
104 Caijing editor Hu Shuli said that friends expressed concern at the time about her
decision to assign in-depth reporting on SARS because few media were reporting
on it in the comprehensive manner of the Guangdong media in mid-February.
Xinhua had also not issued an internal report offering “guidance” on how to pro-
ceed with reporting on the subject. Hu Shuli, “SARS Reports: Caijing’s (News)
Selection and Thoughts.”

195 Lu Ye, “SARS Reports: Reflection and Prospects,” 2.

106 Hanna Beech, “Unmasking a Crisis,” Time, April 14, 2003.



Cornering the Market 41

due to the state’s dissatisfaction with the previous content, versions
of the article were emailed back to China and it was widely read
among intellectuals.'%” The editor of the earliest Chinese media to
resume comprehensive SARS reporting, Hu Shuli of Caijing Magazine,
noted that she subsequently decided to prepare the critical report
“Beijing Case” for publication on April 20.1% That edition of Caijing
featured 18 pages of articles and a commentary on the SARS epi-
demic in what proved to be a journalistic tour de force, revealing
the spread of SARS internationally and considering the negative
economic effects of the epidemic.'” Caijing could not include an
interview with Jiang Yanyong because he had “been instructed” not
to grant interviews.''Y On the same day, Caijing’s in-depth reports
appeared, the CCP Central Committee announced via a short
Xinhua news report that Health Minister Zhang Wenkang and
Beijing Mayor Meng Xuenong had been relieved of their official
duties. 1!

107 Chinese media professionals were very quickly discussing the article, the effect

of which was mentioned in numerous Chinese studies on communications during
the SARS crisis.

198 Hu Shuli, “SARS Reports: Caijing’s (News) Selection and Thoughts.”

19 7Zhu Xiaochao and Cao Haili, “Weixian laizi hefang?” [Where Is the Danger
Coming From?], 34-42 and Ye Weiqiang et al., “Touzi yinhang de yuce yu caice”
[The Estimates and Guesses of Investment Banks], 54-57, Caijing Magazine, April,
20, 2003.

10 Ihid.

1 “7honggong zhongyang tiaozheng weisheng bu he Beijingshi zhuyao fuzeren”
[Party Central Adjusts Health Ministry and Major Leaders in Beijing], Xinhua News
wire as published in China Youth Daily [Zhongguo gingnianbao), April 21, 2003, 1.
Health Minister Zhang Wenkang and the mayor of Beijing, Meng Xuenong, were
soon appointed to other important posts, an indication that their removals were a
response to public pressure rather than represented party censure for dereliction of
duty. Zhang Wenkang was named to head the Song Qingling Association, a charita-
ble organization of considerable prestige. Meng Xuenong, who had only been in
office about a month prior to his removal, was transferred to a position running the
North-South Water Diversion Project — an influential post. I am grateful to com-
ments from Associated Press Shanghai correspondent Christopher Bodeen for
pointing this out.



42 Ashley Esarey
The Government Response to the Crisis

On April 21, a Xinhua article published in the China Youth Daily
presented an account of a press conference held by Vice Health
Minister Gao Qiang, who said that the number of SARS cases in
China had risen to 1,807, including 339 cases in Beijing, 108 in
Shanxi, 25 in Inner Mongolia, 12 in Guangxi, six in Hunan, five
in Sichuan, three in Fujian, two in Shanghai, two in Henan, and one
in Ningxia. Gao Qiang reported 79 SARS-related deaths and advised
citizens not to travel during the week-long holiday beginning May 1.
In a response to a question by a CNN journalist, Gao Qiang attrib-
uted the inaccuracies of the previous reporting of SARS cases in
Beijing to the decentralized nature of China’s medical system.!'? The
CCP had begun to admit the gravity of the situation. To mollify the
domestic and international public opinion, Gao Qiang took a num-
ber of questions from the international media; his answers were
published by Xinhua in the question-and-answer format.

For the Chinese news media, the sacking of Zhang and Meng
and the health ministry’s admission of the presence of hundreds
of additional SARS cases in Beijing signaled the government’s
intention to handle the epidemic with greater transparency.!!?
After April 20, hundreds of reports emerged on various aspects of
the SARS epidemic. Yet in spite of the relative openness, Caijing
Magazine reporters complained of the extreme difficulty in gain-
ing access to the doctors who were treating SARS patients or
hospital records. Similar sentiment was echoed by Zhang Jie,
producer of News Probe, which broadcast the first images from
inside Beijing hospitals. The program’s footage was filmed by a
resourceful team of journalists using a concealed camera. After
the News Probe report was aired, Zhang Jie was told by the
Propaganda Department officials, “One such report is enough. No
other television program will be allowed to broadcast this kind

12 “Weile kongzhi yiging, hua duoshao gian ye zai suobuxi” [In Order to Control
the Epidemic, the Amount of Money Spent Does Not Matter], Xinhua News wire as
published in China Youth Daily, April 21, 2003, 2.

113 Ibid.



Cornering the Market 43

of material.”'™ Nearly one month after other countries had imple-
mented quarantines on SARS patients, Beijing publicly announced
quarantine policies.

The SARS epidemic, which affected at least 25 provinces and
cities in China, represented a tremendous challenge for journalists
seeking to “get the story out” for the good of the society, and for
profit-maximizing media managers to boost sales. However, the
gravity of the epidemic and the insecurity of the CCP’s new leader-
ship placed tremendous pressure on the media not to report freely.
In February, the news media’s strategy was to test the water with
initial coverage on the epidemic. However, the communist party
pressure forced the media to retreat, while rumors of the epidemic
worsened. In March and early April, information found its way to
China’s elite via the Internet, international organizations, and the
foreign media, creating pressure for greater transparency in the gov-
ernment’s handling of the epidemic and renewed reporting by the
Chinese media. The floodgate for reporting in China opened after
the announcement of the resignation of the health minister and the
mayor of Beijing.

The media had been waiting for a political cue that greater
openness was possible without the risk of repression. Once the
SARS reportage entered the mainstream, the risk for sensational,
even critical, reporting on the epidemic was reduced considerably.
By late April and early May, news coverage of SARS once again took
on the tone of party propaganda, imploring the country to support
medical personnel, take care of SARS orphans, and join together in
the fight against SARS. The tone of these reports was not unlike that
of the enthusiasm generated during Mao-era political campaigns.'®

14 Interview with Zhang Jie, Producer, News Probe, February 2004.

15 See, for example, “Rang women shouqianshou jianqi kangji ‘feidian’ de
gingchun changcheng” [Let’s Join Hands to Create a Great Wall of Spring to Fight
‘SARS’], China Youth Daily [Zhongguo qingnian bao), April 25, 2003, 1; Wang Pan,
“Feidian’ jlanmiezhan, women gai xiang shei zhijing,” (“Who We Should Salute in
the War to Annihilate SARS”), and Qu Yujie, “Jianyi wei ‘feidian’ sizhe jiangbangqi,”
[Recommendation that the Flag Should Be Lowered Halfway in Honor of SARS
Dead], China Youth Daily, April 25, 2003, 7.



44 Ashley Esarey
Case Summary

The appearance of SARS represented an unanticipated crisis for the
CCP at a very delicate political moment. Nevertheless, the Chinese
media’s handling of the SARS epidemic revealed the effectiveness of
the CCP’s mechanisms for suppressing information. The Chinese
media issued few accurate reports or reports critical of the govern-
ment handling of the SARS crisis. It engaged in little investigative
journalism until it received a political cue in the form of the resigna-
tions of two high-ranking officials that SARS reporting might not
have dangerous repercussions. Most reports parroted the party line
that SARS was under control.

The lack of free reporting should be seen as indicative of the
considerable extent to which China’s ruling party determines when
and what type of information can be released to the public through
the commercial news media. Further, the public’s reliance on word
of mouth and telephone communication illustrated the media’s fail-
ure to provide trusted information. Yet, brave exceptions that pro-
vided excellent news coverage should be noted. News organizations
such as Southern Metropolitan Daily, Southern Weekend, 21st
Century World Herald, China Youth Daily, Caijing Magazine, and
News Probe weighed the risk of writing reports critical of the state
against the benefits and decided to proceed to the extent possible.
These media set examples for other media to emulate in the future
and demonstrated the difficulty that a post-totalitarian state faces in
forcing the commercial media to issue propaganda in the face of
public pressure for real news.

Unfortunately, state repression severely affected four of these
organizations. Some repression occurred during the SARS crisis and
other moves to strengthen party control occurred subsequently. The
21st Century World Economic Herald was closed down in March
after publishing the most critical SARS news as well as articles
related to democratization in China and Taiwan. Southern Weekend
was forced to withdraw an edition already sent to publishers for the
last minute revision,''® and Editor-in-Chief Xiang Xi was removed

116 See various reports in Yazhou zhoukan [Asia Weekly), April 28 and May 4, 2003.



Cornering the Market 45

from his post, demoralizing many of the paper’s journalists with rep-
utations for courageous journalism.''” The Southern Metropolitan
Post got its “payback” the following year with the arrests of senior
managers and the editor-in-chief on corruption charges, which was
related to the paper’s aggressive SARS coverage as well as articles
published on the murder of Sun Zhigang during the SARS media
blackout.!'® The editor-in-chief at the China Youth Daily, which
published editorials highly critical of the state after April 20, was
removed in late 2004.'" His successor subsequently attempted to
create a system of bonuses that would provide incentive for journal-
ists to engage in outright flattery of central party leaders and self-
censorship. 2

Caijing Magazine strategically timed its in-depth coverage of
SARS to coincide with official announcements of the removal of
Zhang Wenkang and Meng Xuenong, a decision that reduced the
risk of reprimand. It is also to Caijing’s advantage that the magazine
has a relatively small circulation of 80,000 to 100,000,'?! compared to
the much higher circulations of Southern Weekend and the Southern
Metropolitan Post.'*? Newspapers with high circulations are read by

07 Interview 2003 — #7, #10, #11.

118 For extensive analysis on the Southern Metropolitan Post coverage of the Sun
Zhigang case, see Benjamin Liebman, “Watchdog or Demagogue? The Media in the
Chinese Legal System,” Columbia Law Review 105, no. 1 (January 2005): 45.

119 While many media professionals have expressed admiration for editorials pub-
lished by China Youth Daily on the SARS epidemic, it is unclear if the paper’s SARS
reporting was responsible for the change of its top management, or whether the
appointment of Li Erliang as editor-in-chief reflected a general tightening of state
control over the media under the leadership of President Hu Jintao. The manage-
ment at News Probe has not changed. However, the freedom of News Probe
reporters has visibly decreased since 2004. According to one News Probe staffer, the
program is now “experiencing its winter.”

120 Kristine Kwok, “Freedom Row at China Youth Daily,” South China Morning
Post, August 16, 2005.

21 Tnterview 2003 — #9.

122 The circulation at Southern Weekend is between 700,000 and 800,000. Interview
2003 — #7. Circulation at Southern Metropolitan Post is over one million. See
“2002nian bufen dushilei baozhi zhuyao jingji zhibiao” [2002 Major Economic
Statistics for Metro Papers|, Chuanmei [Commuications Magazine], October 2003, 30.



46  Ashley Esarey

more people and have a greater effect in the formation of public
opinion. Thus, newspapers’ or magazines’ high circulations are
potentially more threatening to party legitimacy, because they influ-
ence the views of more readers.'?

Much of the news coverage of SARS in major publications con-
sisted of Xinhua wire reports. Benjamin Liebman quoted a journalist
in Beijing saying that 50 percent of his local paper’s SARS coverage
relied on Xinhua news.'>* This indicates two dynamics at work. First,
by mandating that newspapers use Xinhua news stories, the party
can standardize and control news content. Second, the inability of
newspapers to write their own coverage reduces the effect of com-
petition for the simple reason that media have no incentive to differ-
entiate content from competitors to win consumers. For media such
as Caijing that succeeded in reporting on SARS more freely without
encountering repression, the effects of globalization were empower-
ing. Foreign media reports and access to online information were
clearly crucial for Chinese journalists seeking the opportunity, if not
the excuse, to issue accurate reports. (In other words, if the informa-
tion is on the WHO website and in news reports outside China, why
can’t I write about it?) In this sense, global information flows placed
arrows in the quivers, so to speak, of the Chinese journalists seeking
to report the truth.

In the case of the SARS coverage, media that misjudged the lim-
its of party tolerance paid a price, and the frequent use of the
Xinhua coverage reduced the opportunities for journalists to write
innovative reports. However, in the case of SARS reporting, free and
professionalized reporting appeared, indicating that party control
over news content was considerable but not complete.

125 With its broad reach, television news coverage is the most potentially delegit-
imizing news source. CCTV reaches nearly 95 percent of the Chinese population or
1.3 billion people. See Zhongguo guangbo nianjian [China Broadcast Yearbook),
2004, 504-507. Not surprisingly, television is the most tightly controlled of all
Chinese media.

124 Benjamin Liebman, “Watchdog or Demagogue?” 45.



Cornering the Market 47
CONCLUSION

In the 1980s, decentralization and commercialization of the media
industry in the 1980s gave rise to “slippery rocks” as the CCP leader-
ship negotiated its way across the “river” of reform. Following
Deng’s Southern Tour, subsequent innovations in the media industry
made the process of commercialization serve state interests for
media control, at the level of both media organizations and individ-
ual journalists. In addition, centralization strategies similar to those
applied to the reform of China’s stock markets, the People’s Bank of
China, and other sectors of the economy reduced the power of the
local state and increased that of the center through the creation of
print and broadcast media groups. As the analysis of the SARS case
demonstrated, when forced to choose between serving the interests
of state and society, the commercial media chose the former even
though it depended upon the latter for revenue. This was in large
measure due to the party’s introduction of market incentives that
supplemented the threat of coercion, which by itself had proven
ineffective.





